De oude situatie van Stichting Sprank
In de oude situatie bestede Stichting Sprank het wassen uit aan een externe wasserij. Waarom ze hier toentertijd voor gekozen hebben, vertelt Gerrit-Jan Bril: “We hadden wasmachines aangekocht bij onze toenmalige leverancier. Het wasgoed van een zorginstelling is vaak sterk vervuild en we merkte dat deze machines, in combinatie met de zeep, het niet voor elkaar kregen om het wasgoed goed schoon te krijgen. Op aanraden van deze leverancier zijn we de was gaan uitbesteden aan een externe wasserij. Zij kregen het wasgoed wél schoon, maar als we onderaan de streep keken naar de kosten en de mindere mate van flexibiliteit was dit ook niet de oplossing voor ons.’’
Waarom wilde jullie een inhouse wasserij beginnen?
Gerrit-Jan vervolgt: “We vinden het als zorginstelling belangrijk dat onze cliënten zoveel mogelijk de dagelijkse dingen zelf doen. Wassen en vouwen van hun eigen wasgoed hoort natuurlijk ook in dit rijtje thuis. Het is niet alleen een leuke en nuttige activiteit voor onze cliënten, het maakt ook dat we veel flexibeler zijn.''
“Het laatste punt was het kostenplaatje. Het uitbesteden van was is simpelweg een prijzige oplossing. We wilde besparen op onze kosten en zo hebben we ook ons wasserij-beleid onder de loep genomen. Inbesteden bleek de prijs per kilogram goed te doen.”
Hoe is de keuze op Laundry Total gevallen?
“We wilde graag testen of andere leveranciers ons wasgoed wél schoon konden krijgen. En dat testen, dat kon bij Laundry Total in de Washing Experience. Echt ideaal. We hebben ons wasgoed naar hen toe gebracht en zij hebben toen laten zien dat met hun machines en de chemie het wasgoed wél schoon werd. En dat binnen 40 minuten! Vervolgens hebben zij gekeken naar ons wasproces om te beoordelen welke dingen beter of anders konden. Op hygiënisch vlak, maar ook qua tijd en geld. Het resultaat was een goed uitgedacht plan met machines, zeep, zeepdosering en webprogrammering. De service die Laundry Total levert, echt ongekend.”
Wat heeft het jullie opgebracht?
“Kostenbesparing, efficiëntie, flexibiliteit en tevreden cliënten. Een voorbeeld hiervan is het wassen van kleding. Cliënten hoeven niet meer lang te wachten voordat hun lievelingstrui of -broek weer schoon is. Daar worden ze blij van! En dat maakt ons blij. We kunnen onze cliënten nu leren hoe een wasproces in elkaar steekt en dat maakt dat ze veel zelfstandiger zijn.”
Zou je Laundry Total aanbevelen?
“100%. Bij Laundry Total werken mensen die je echt verder willen helpen. Goed onderbouwde adviezen, degelijke producten en prima service. We hebben korte lijnen lopen en als we iets nodig hebben is het er ook zo snel mogelijk. Ze bellen ons zelfs op om te vragen hoeveel zeepkannen we nodig hebben én brengen ze ook nog langs! Dat is het voordeel van een leverancier uit de regio.”
Zelf ook een inhouse-wasserij opzetten?
Ook benieuwd of inbesteden voor u interessant is? Neem vrijblijvend contact op met één van onze Laundry Totals via onderstaand formulier: