Een doorgewinterde zorgmanager in een commerciële markt?
Gramsbergen. Een bijzondere keuze, van interim manager in de zorg naar zorgadviseur voor zorginstellingen op het gebied van textielreiniging. Waarom? Als geen ander kan Berto Broeksema (49) de vraag in zorg begrijpen.
‘iets’ in beweging krijgen
Berto Broeksema is gehuwd en is vader van vier kinderen. Verder heeft hij 2 bordercollies. Een kudde schapen besturen met zijn twee honden is één van zijn passies. ‘iets’ in beweging krijgen, prachtig zegt Berto.
Van interim manager binnen de zorg naar …
Berto is als (interim)manager binnen de zorg actief geweest bij diverse zorg-organisaties. Het was zaak om als interimmanager schoon schip te maken, processen efficiënter in te richten en vaak ook opnieuw te leren luisteren naar de klant. Hierdoor kent Berto de zorgtaal. Begrijpt hij deze taal. Als manager inzicht geven aan mensen. Mensen activeren en verbinden. Berto: “ik kan niet manager af zijn, het zit in mij. Vooral bij veranderingsprocessen.” Maar daarom lijkt de switch van interim manager naar een baan bij een totaalleverancier van industriële wasserijapparatuur toch geen logische?
Twee verschillende passies die samenkomen
De keuze kwam voort uit de gesprekken met Herman Harsevoort (eigenaar Laundry Total). Berto zag veel kansen in de opstart van een wasserij met mensen welke een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. De gesprekken hierover kwamen telkens weer uit bij 1 kernwaarde: Samen. Kunnen zorginstellingen bijv. samenwerken rondom textielreiniging, kosten besparen en tegelijk integratie en zinvol werk creëren? Dus, verbinden en creatief zijn. Binnen de zorg merken we inmiddels dat men open staat voor een dergelijk concept. Daarvoor zijn diverse trajecten gaande.
Berto Broeksema: “Twee mensen met twee verschillende passies die samenkomen. Zorg & textielreiniging. Wij hebben toen besloten om samen te werken en met passie zorginstellingen te ondersteunen in een traject waar samenwerken, participeren en een efficiënte bedrijfsvoering samen komen.
Thema binnen zorginstellingen
Berto Broeksema: “Kleding komt dicht bij mensen en is een thema binnen zorginstellingen. Ongevraagde labels in kleding zetten, kwijtraken of beschadigen van kleding van cliënten en bewoners raken de kwaliteit van zorg. Ik heb nogal eens moeders horen uitroepen: wanneer jullie zelfs niet zorgvuldig zorgen voor de kleding, hoe zorgen jullie dan voor mijn kind? Dan kom je aan de mensen. Kleding zegt wat over de identiteit.
Niet wat je verkoopt maar waarom je het verkoopt
Grote zorgvuldigheid bij textielverzorging is dus nodig. Volgens Berto Broeksema kopen mensen geen producten meer op basis van wat je verkoopt (schoenen, laptops of professionele wasmachines) of hoe je het verkoopt (in een winkelpand, via een webshop of aan de deur) maar waarom je het verkoopt. Dus met passie zorginstellingen een besparing, dagbesteding en een relevante samenwerking tussen cliënten en/of bewoners bieden in plaats van professionele wasmachines. Het gaat uiteindelijk om de tevredenheid van degene die afhankelijk is van zorg.
Berto broeksema: “Luisteren naar klant. Niet bezig zijn met eigen dingen en eigen producten. Ik ben een mensen-mens dus dat zit ook niet in mij. Vraag naar hun probleem. Wat is volgens hun de ideale situatie. Een professionele wasmachine is slechts een hulpmiddel.”
Het aanbieden van een totaal concept
Leveranciers bieden merken, machines, zeep maar geen van hen die zegt de klant totaal te ondersteunen. Ik ga zorginstellingen helpen van bedrijfsplan (het waarom) tot volledige realisatie van iedere in-house wasserij.
Berto Broeksema: “Ik ben absoluut niets technisch. Daar hebben we voldoende mensen voor beschikbaar. Ik kan wel luisteren en aansturen richting resultaat!