Storingen gaan voor...

04 Oct

Storingen gaan voor...

We kennen allemaal een terugkerende workflow in onze werkzaamheden. Of je nu wasserijapparatuur plaatst of een declaratieproces afhandelt, daar zitten diverse stappen in verweven met een begin en een eind. Binnen de workflow worden afspraken gemaakt en bijgesteld. Elk bedrijf zal herkennen dat hier met regelmaat aandacht voor is en getracht wordt om de efficiëntie en doelmatigheid te verhogen.

We kennen allemaal een terugkerende workflow in onze werkzaamheden. Of je nu wasserijapparatuur plaatst of een declaratieproces afhandelt, daar zitten diverse stappen in verweven met een begin en een eind. Binnen de workflow worden afspraken gemaakt en bijgesteld. Elk bedrijf zal herkennen dat hier met regelmaat aandacht voor is en getracht wordt om de efficiëntie en doelmatigheid te verhogen.

Ons motto

Binnen Laundry Total bestaat een motto “storingen gaan voor”. Wanneer de apparatuur van een klant stilstaat kan dit soms grote gevolgen hebben. Binnen wasserijen is vaak een strak georganiseerde reeks van handelingen en werkzaamheden zichtbaar die onderling van elkaar afhankelijk zijn om te komen tot het gewenste resultaat: schone was. Wanneer er apparatuur stilstaat in die reeks van handelingen dan kan dit in het ergste geval zelfs de wasserij stilleggen. Stilstand is kostbaar dat wil je zo snel mogelijk verhelpen. Daarom, storingen gaan voor.

Diezelfde storingen verhelpen heeft vaak ook weer gevolgen voor de interne bedrijfsvoering van Laundry Total. Een monteur moet zich losmaken van waar hij mee bezig is om de storing te verhelpen bij de klant. De planner moet bakens verzetten. Dit kan, intern, best gevolgen hebben. Nu kan deze weergave een fataal beeld opleveren dat de ene storing oplossen betekent een andere creëren. In zekere zin is dat ook zo… Sterker nog het leven is een aaneenschakeling van problemen. U vraagt zich nu vast af of ik een probleem heb.

Communicatie tijdens storingen

Rondom storingen is een scala aan communicatie waarneembaar. In al die communicatie maakt Remmerswaal (2003) onderscheid:
  • Inhoudsniveau: het werk aan de doelstelling en de taak (wat)
  • Procedureniveau: de werkwijze ter concretisering van de doelstelling (hoe)
  • Interactieniveau: het groepsproces en de onderlinge betrekkingen (tussen mensen)
  • Bestaansniveau: het individuele proces van ieder groepslid (binnen in jezelf)
  • Contextniveau: invloeden die in de groep doorklinken vanuit de buitenwereld (buiten)
Inhoudsniveau en Procedureniveau gaan over de inhoud. Wat we doen en hoe dit tot stand komt. Ze laten zich regelen en beheren. Interactieniveau en Bestaansniveau worden ook wel procesniveau genoemd. Vaak minder zichtbaar. Dit gaat over de gevoelens die we krijgen in het contact met de ander maar ook over hoe we ons gewaardeerd voelen in wie we zijn. Het interessante is dat in veel organisaties veel aandacht uitgaat naar de eerste twee, inhouds- en Procedureniveau. Toch is ingrijpen op Interactie en/of Bestaansniveau vaak veel krachtiger. Daar gaat het een paar spaden dieper.
 

Samen

Terug naar die storingen, die zijn ook terug te vinden in de communicatie tussen mensen. Het zal maar moeizaam lukken om afspraken te maken op procedureniveau wanneer je het gevoeld hebt dat er nog steeds een irritatie zit van de vorige keer. Je hoort soms maar nauwelijks wat de ander zegt wanneer je tegelijkertijd een enorme ergernis voelt opkomen. Ook in de psychologie wordt het motto voorgehouden “storingen gaan voor”. Wanneer je de storingen die je ervaart opruimt door ze bespreekbaar te maken of een verlangen verwoord wat onder je irritatie zit, ontstaat er ruimte in de samenwerking. Het werkt veel lekkerder op de inhoud wanneer storingen zijn opgelost. Storingen oplossen doe je nooit alleen maar Samen. Ik denk dat het één van de belangrijkste kernwaarden van Laundry Total is.
 

Dus ja: Storingen gaan voor!

Berto Broeksema is naast zijn werkzaamheden als manager in de zorg actief voor Laundry Total. Binnen Laundry Total is hij betrokken bij de ontwikkeling van concepten richting de non-profit sector. In een maandelijks artikel probeert hij een brug te slaan tussen de ontwikkelingen binnen wasserijtechniek, non-profitsector en actuele ontwikkelingen in de samenleving.

 

Wilt u meer informatie hierover ontvangen? Neem dan heel eenvoudig contact met ons op.

Vraag nu informatie aan!