Klant bij Laundry Total

28 Mar

Klant van Laundry Total

Ja! Ik ben deze week klant geweest bij Laundry Total. Zoals wel vaker in mijn carrière als manager in de zorg sneuvelde ergens een wasmachine. Eén van de Laundry Totals verzocht om ter plaatse te gaan kijken wat er nodig is. Er blijkt intensief gewassen te worden. Wel 6 wassen per dag. Uiteindelijk ontving ik een aanbieding voor een professionele oplossing. Ik ben uiteraard uitgebreid gefeliciteerd met de aanschaf (ze kunnen hier nooit normaal doen…) maar verder was ik gewoon klant van Laundry Total.

Ja! Ik ben deze week klant geweest bij Laundry Total. Zoals wel vaker in mijn carrière als manager in de zorg sneuvelde ergens een wasmachine. Eén van de Laundry Totals verzocht om ter plaatse te gaan kijken wat er nodig is. Er blijkt intensief gewassen te worden. Wel 6 wassen per dag. Uiteindelijk ontving ik een aanbieding voor een professionele oplossing. Ik ben uiteraard uitgebreid gefeliciteerd met de aanschaf (ze kunnen hier nooit normaal doen…) maar verder was ik gewoon klant van Laundry Total.

Machineselectie van Laundry Total

Toch is het een interessante ervaring. Door iets langer met Laundry Total door te denken over de gebruikers en hun gewoonten met betrekking tot de was. Hieronder een schema wat Laundry Total regelmatig hanteert richting de zorg. Het schema is gebaseerd op een 8 kg machine.

Aantal cliënten | Zorgclassificatie | Aantal kilogram per week | Selectie wasmachine | Selectie wasdroger | Aantal x wassen per dag
 
Aantal cliënten
Zorgclassificatie
Aantal kilogram per week
Selectie wasmachine
Selectie wasdroger
 Aantal x  wassen per  dag
Tot 10 cliënten
Normale zorg
62 kg
1 x huis. 
1 x huis.
 2 x
Tot 10 cliënten
Zware zorg
87 kg
1 x huis.
1 x huis.
 2 x
Tot 10 cliënten
Zware zorg + platgoed
127 kg
1 x prof.
1 x prof.
3 x
 
 
 
 
 
 
Tot 15 cliënten
Normale zorg
89,5 kg
1 x huis. 
1 x huis.
 2 x
Tot 15 cliënten
Zware zorg
127 kg
1 x prof.
1 x prof.
 3 x
Tot 15 cliënten
Zware zorg + platgoed
187 kg
2 x prof.
2 x prof.
 5 x
 
 
 
 
 
 
Tot 20 cliënten
Normale zorg
117 kg
1 x prof. 
1 x prof.
 3 x
Tot 20 cliënten
Zware zorg
167 kg
2 x prof.
2 x prof.
 4 x
Tot 20 cliënten
Zware zorg + platgoed
247 kg
1 x huis.
1 x indus.
1 x huis.
1 x indus.
 6 x
 
** Het aantal kilogram in de kolom ‘Aantal kilogram per week’ is 7 kilogram bij opgeteld. Dit voor de dagelijks was aan keukendoeken, theedoeken etc. 
 
** Om het aantal keren wassen per dag te berekenen wordt er rekening gehouden met de volgende formule: Aantal kg per week/ 7 dagen in de week/ 6,4.
 
** De 8 kilogram wasmachine heeft een netto capaciteit van 6,4 kilogram (8kg * 80%)
 
Bovenstaande schema is niet meer dan een basisschema om een keuzerichting te bepalen. In de wasserijapparatuur bestaat een huishoudelijk, professionele en industriële lijn. De verschillende klassen apparatuur zeggen vooral iets over de kwaliteit (aantal draaiuren), snelheid en de mogelijkheid om programma’s zelf te programmeren.

In mijn geval ging het om een wooneenheid van 12 cliënten. In de taal van het schema is er dan sprake van ‘normale zorg’. Je zou zeggen dat betekent 2 wasjes per dag in een huishoudelijke machine. Toch bleek bij navraag het aantal wassen per dag veel hoger te liggen n.l. ongeveer 6 per dag. Reden om een professionele machine aan te schaffen die meer draaiuren aan kan. 
 

Vaak wassen

In deze locatie doen cliënten zelf de was. Mensen met een verstandelijke beperking en bijkomende problematiek zoals bijvoorbeeld autisme gaan anders met de was om. Die favoriete broek met een vlek erin ‘moet’ gewoon weer zo snel mogelijk schoon zijn. Wanneer op jouw dagschema staat dat je de was moet doen dan ga je dat doen, ook wanneer de wasmand nog niet vol is. Wanneer je een zekere mate van smetvrees hebt kan het zijn dat je elke maand je dekbed wilt wassen. Uiteraard proberen begeleiders dit ook te ondersteunen en bij te sturen. Dit kent echter ook grenzen. Grenzen waarbij je accepteert wie iemand is.  Deze acceptatie maakt dat je de conclusie kunt trekken dat deze doelgroep simpelweg vaker wast. Een conclusie die bepalend is voor de keuze.
 

De klant ervaring

Het was een aardige ervaring om eens even klant te zijn. In mijn vorige bijdrage “goede voornemens” sprak ik over anders willen zijn. Laundry Total wil anders zijn in de aansluiting op haar klanten, niet alleen anders doen. Deze vorm van klantbeleving, waarbij ik in de positie kwam van de klant, vinden wij interessant. Het komende jaar willen wij regelmatig mee gaan draaien in de wasserijen die gerealiseerd zijn. Zelf meedraaien in het proces van de klant en ervaren wat de effecten zijn van de oplossing. Hebben de gebruikers voldoende kennis van de bediening van de apparatuur? Is de routing van de was efficiënt georganiseerd? Is de dosering van de machines goed ingeregeld? We zullen daar ook verslag van doen en u meenemen in deze ervaringen.
 
We werken vanuit de 4 kernwaarden Passie, Samen, Betrokken en Dichtbij. Op deze wijze hopen we dicht bij de klant te gaan staan. We zijn nieuwsgierig naar de ervaringen!
 
Berto Broeksema is naast zijn werkzaamheden als manager in de zorg actief voor Laundry Total. Binnen Laundry Total is hij betrokken bij de ontwikkeling van concepten richting de non-profit sector. In een maandelijks artikel probeert hij een brug te slaan tussen de ontwikkelingen binnen wasserijtechniek, non-profitsector en actuele ontwikkelingen in de samenleving.
 
Wilt u meer lezen over Berto? Lees hier zijn blog's
 

Vrijblijvend advies van onze specialisten!

Bij ons heeft u een groot aanbod in verschillende mogelijkheden! Wij leggen deze dan ook graag aan u voor. Wilt u direct advies? Bel ons via +31(0)85-0030265, stuur een e-mail naar [email protected] of vul ons contactformulier in!

Meteen contact via de chat? Dat kan! Rechts onderaan de pagina kunt u meteen chatten met één van onze experts van service team Laundry. Wij helpen u graag!

 

Wilt u meer informatie hierover ontvangen? Neem dan heel eenvoudig contact met ons op.

Vraag nu informatie aan!