Écht aandacht hebben

23 Jul

Écht aandacht hebben

Écht aandacht hebben, wat is dat eigenlijk? Dat is iets wat soms moeilijker blijkt dan gedacht. Wij willen hier beter in worden. Elke dag.

Écht aandacht hebben, wat is dat eigenlijk? Dat is iets wat soms moeilijker blijkt dan gedacht. Wij willen hier beter in worden. Elke dag.

Cliëntgebonden samenwerken

Mijn oog viel op een onderzoeksartikel van het tijdschrift voor verpleegkundigen 2017, nummer 4. Dit artikel gaat over cliëntgebonden samenwerken over organisatiegrenzen heen. Daar waar een cliënt is verbonden aan meerdere zorginstellingen is de overdracht en afstemming van informatie niet vanzelfsprekend. Het is in 2020 een vereiste competentie voor de verpleegkundigen: cliëntgebonden samenwerken met andere organisaties. Met de komst van meer privacywetgeving lijkt me dat de overdracht van informatie complexer is geworden. Maar ergens vind ik het wel opvallend, een vereiste competentie om cliëntgebonden samenwerking aan te gaan. Naar mijn bescheiden mening zit er namelijk ook iets vanzelfsprekends in: we stellen toch al decennia lang de cliënt centraal?

Een praktijkvoorbeeld

Eerst even een voorbeeld uit de (zorg)praktijk. Een 80-jarige man werd met forse onrust opgenomen op de PAAZ-afdeling van een ziekenhuis. Men constateerde dat er sprake was van dementie- verschijnselen. Vervolgens een crisisopname in een verpleeghuis. Omdat hier voor de langere termijn geen plaats beschikbaar is volgt een opname bij een ander verpleeghuis. Enkele maanden na de eerste opname neemt de onrust alleen maar toe en een expertiseteam wordt ingeschakeld om een beeld te vormen van wat er nodig is. Een medewerker van het expertiseteam informeert naar het dossier en leest dat er sprake is van een bril. De cliënt heeft echter geen bril op. Zij informeert bij de verpleegkundige naar de bril. Meneer heeft geen bril, stelt de verpleegkundige vast. Om een lang verhaal kort te houden, de bril wordt uiteindelijk achterhaald en opgezet. De cliënt was, vanwege de verwardheid, niet in staat om zelf aan te geven dat hij zijn bril miste. Het gevolg was dat de onrust drastisch afnam.

Problematiek wasserijtechniek en zorg

Binnen de wereld van de wasserijtechniek komen wij problematiek tegen die hierop lijkt. Ik zeg bewust, er op lijkt, want kwetsbare mensen zijn niet te vergelijken met techniek. Wanneer de wasmachine het niet doet kun je uiteraard gaan kijken naar die wasmachine. Maar wanneer de stop eruit ligt kun je lang kijken naar die wasmachine, maar los je niets op. Sterker nog, het komt voor dat we bij de klant komen voor een storing in de wasmachine maar dat er een versleten lager hoorbaar is aan een andere machine. Met nog iets meer aandacht om je heen kijken en we kunnen vaststellen dat er ook andere issues op te lossen zijn.

Één nog betere Laundry Total worden, en écht aandacht hebben

Echt aandacht hebben voor iets is niet alleen focus op het onderwerp, maar vooral waarnemen wat er (breder) gaande is. Dat is ook waar we onze monteurs bij herhaling in trainen, behandel niet een storing maar kijk naar de hele wasserij. En ja, hier zijn competenties voor nodig. En nogmaals ja, die zijn “trainbaar”. Maar echt aandacht voor iets of iemand hebben is vooral mensenwerk. Aandacht voor de mens. Aandacht zonder direct eigen belang. Ook al wordt de zorg geregeld over de organisatiegrenzen, je kunt altijd aandacht geven aan de mens waar het om gaat. Dat is een keuze. De monteurs van Laundry Total kunnen ervoor kiezen om, ondanks hun drukke programma van die dag, toch echt stil te staan bij de wasserij en de mensen die er werken. Echt aandacht hebben. Misschien wel vanzelfsprekend maar vooral betekenisvol om te doen.

Binnen Laundry Total willen we er elke dag beter in worden. Samen creëren we de ideale wasserij!

Berto Broeksema

(Berto is werkzaam als interimmanager in de zorg en als zorgadviseur / trainer voor Laundry Total)

 

Wilt u meer informatie hierover ontvangen? Neem dan heel eenvoudig contact met ons op.

Vraag nu informatie aan!