Wissewasjes #8: Aan de bel trekken
Ik kreeg een mailtje van Maarten. Nu krijg ik wel vaker mail van Maarten, meestal over waar mijn blog blijft, maar dit was een ander mailtje. Hij stuurde me: “Hierbij wat statistieken van Google Analytics. Van de blogs. Misschien vind je dat leuk!”.
Ik opende de bijlage, keek ernaar en het enige wat er gebeurde was dat ik onmiddellijk terug in de tijd werd geworpen naar 1988. Tweede klas MAVO. Wiskunde van meneer Jørgensen, totale error. Net als toen. “Maar je zíet toch wat er staat?” riep hij ooit vertwijfeld na de tigste uitleg. Klopte helemaal. Maar het deed he-le-maal niks in mijn hoofd. Behalve kortsluiten.
Dat gebeurde dus ook bij het mailtje van Maarten. Ik keek ernaar en kreeg kortsluiting. Toch moest het wel interessant zijn, anders had hij het me niet gestuurd. Er zat maar één ding op: aan de bel trekken. Tijd voor een lesje Google Analytics van Maarten Bel.
Wellicht speelt het feit dat hij vooral veel knapper, grappiger en jonger is dan degenen die mij jaren geleden iets probeerden bij te brengen, ook een rol. Want Maarten is de allerjongste Laundry-telg. Jong en hartstikke flexibel. Jong en gretig om nieuwe dingen te leren. Zo’n jongeling waar je als bedrijf je handjes mee dicht mag knijpen. Die zich sinds een jaar tot een belangrijk schakeltje in de Laundry-familie heeft gemaakt.
Terug naar Google Analytics. Hij houdt er van. Ik snap het nu. Want het is natuurlijk hartstikke interessant om te zien welk effect jouw nieuwsberichten hebben. Wie er naar je website komen. Hoe ze er zijn gekomen en hoelang ze er blijven. Waar ze naar kijken. En: waar ze niet naar kijken, maar wat je als bedrijf wel zou willen. Kortom: Maarten bekijkt ons graag. Nou ja, ons… ons gedrag op de website. Google Analytics vertelt hem precies wat hij moet weten. Hij leert ons een beetje kennen. En daar speelt hij dan handig op in. Zodat jij, bij je volgende websitebezoek, nóg beter geïnformeerd wordt.